Usłyszeć, by Zrozumieć – pracownia komunikacji empatycznej

Współpraca podążająca.



Współpraca podążająca za potrzebami dziecka.
Marzenie każdej mamy a i niejednego pedagoga.
Wtedy jest idealnie.

  • Co zrobić, by się do tego przybliżyć?
  • Jak ogarnąć chaos i mieć wpływ na to co się wydarza dla Twojego dziecka?
  • Jak ujarzmić natłok porad, pytań, wątpliwości i zatroskanych uderzeń Twojego serca?
  • Jak znów zobaczyć obszary własnej, codziennej przewidywalności?


Jak wyjść z rozgardiaszu życiowego po tym, jak diagnoza twardym dokumentem,
miękko zagościła na kuchennym stole.


Choć zwątpienie czy też zagubienie może zupełnie naturalnie zdarzyć się niemal w każdym momencie. Też kilka lat po tym, jak ów dokument zamroził Ciebie pytaniem: “I co teraz?” I chyba mało kto jest od tego wolny. Bo, czy da się zaplanować rozwój młodego człowieka? Czy i czego możemy być pewni, gdy jego ciało w zasadzie nieustannie, szuka nowej dla siebie równowagi. Jednego TAK!




Jednego jestem pewna.

Dzieciątko to Twój Skarb, oczko w głowie i zrobisz wszystko co w Twojej mocy,
co tylko jest na dany moment możliwe, by Jemu pomóc. Prawda?
Jakiegokolwiek wysiłku by to od Ciebie nie wymagało, zrobisz to!
To Twoja piękna moc i szanuję ją ogromnie. Choć jako pedagog,
czasem pewne sprawy mogę widzieć inaczej.
Jednak decyzje zawsze są i będą Twoje.




Czy to co masz teraz, trochę nie ułatwia Ci działania, bo się zrobiło wszystkiego za dużo naraz?
A gdyby tak, po prostu wiedzieć:


Co z tym przedszkolem. Zostać w tym co jest czy zmienić i na jakie. Albo zrezygnować i przejść na Edukację Domową. Do tego specjaliści terapii SI, logopedzi, wsparcie Wczesnego Wspomagania Rozwoju. Ile tych godzin i specjalistów ma być optymalnie. Mówisz sobie: “Przecież moje dzieciątko to mała osóbka. Jak ma to wszystko unieść. Diagnoza sama przez się mówi, że trudno mu to wszystko przyjmować, w główce sobie układać, porządkować i rozumieć.
Jak je wesprzeć, a nie przeciążyć?


Nie ma jednej odpowiedzi, nie ma jednej porady, nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania. To co może Tobie pomóc to odpowiedź na najważniejsze pytanie, które nosisz w swoim, kochającym sercu. Może na samym dnie, może jest zalana łzami, może zakurzona i zapomniana, a może głośno krzyczy i domaga się realizacji. To odpowiedź na pytanie: “Jaka jest dla mnie wartość najwyższa w moim byciu mamą. I co w związku z tym teraz jest dla mnie najważniejsze. O co chcę zadbać dla mojego dziecka, teraz, albo w pierwszej kolejności?” To Twój KOMPAS!


Po drodze, jeszcze wiele rzeczy się wydarzy, pewnie nie wszystko będzie łatwe. Ale będą też takie chwile, które uniosą Cię ponad codzienne trudy i wysiłki często podjęte ponad siły. Dostrzegaj je proszę. Gromadź w sakiewce Szczęścia jak drogocenny eliksir. I zawsze miej przy sobie swój KOMPAS.



Co się może wydarzyć? Na pewno tego nie wiem ale wydaje się wcale nie wróżeniem z fusów sytuacja, niezależna od Ciebie, gdy:

  • dzieciątko pilnie potrzebuje wsparcia dorosłego, w pełnym zaangażowaniu w układzie 1:1, niewykluczone że najlepiej w domu rodzinnym;
  • dzieciątko nie może zostać dłużej w aktualnej grupie przed/szkolnej bez nauczyciela wspomagającego;
  • jest nauczyciel wspomagający ale nie ma małej salki do zabaw w diadzie 1:1 z dorosłym, i/lub z dziećmi w małej grupie;
  • nie ma możliwości dostarczania takich posiłków jakich byś chciała;
  • dzieciątko odmawia jedzenia i musisz odbierać je wcześniej;
  • dzieciątko dotąd radosne, nagle odmawia pójścia do przedszkola;
  • dzieciątko coraz częściej złości się albo popłakuje w przedszkolu;
  • dzieciątko świetnie sobie radzi i nadszedł czas na większą samodzielność;
  • dzieciątko wykazuje swoje zainteresowania;

Na pewne sytuacje rozwiązania przychodzą same, na inne pomimo wysiłków nic nie da się poradzić. Na szczęście czasami, przynajmniej braki techniczne bledną wobec zaangażowania i doświadczenia kadry. I gdy wiesz, że Twoje dziecko “pomimo” czegoś tam, jest spokojne, zadowolone i radosne to w zaufaniu powierzysz pod opiekę.


Model, który przedstawiam poniżej jest moim autorskim projektem usprawniania oddziaływań wspierających rozwój dziecka z uwzględnieniem jego perspektywy.




W przyszłości widzę to jako: “Dziennik współpracy” – czyli notes służący bieżącej obserwacji i płynnej wymianie spostrzeżeń na temat postępów i wyzwań rozwojowych dziecka, między rodzicami a specjalistami. Notes, który zawiera zestaw gotowych arkuszy do sprawnego wypełniania przez poszczególne osoby i szybką orientację co dla dziecka teraz rozwojowo jest najistotniejsze. Bazą wyjścia dla proponowanych rozwiązań są dla mnie potrzeby dziecka, ujmowane w filozofii Komunikacji Wspierającej M.Rosenberga, jako wyraz energii życiowej.


Potrzeba, to coś innego niż to, co da się wziąć do ręki,
dotknąć czy zrobić. Jest jak nurt w rzece.




Cokolwiek robimy, albo czasem nie robimy, to po to, by zadbać o coś co jest życiowo dla nas istotne. Wszyscy na Ziemi mamy tak samo. Tyle, że na poszczególnych etapach życia, co innego jest dla nas priorytetem. To też zmienia się w zależności od tego, co nas spotyka na co dzień. Jest około 100 potrzeb wspólnych wszystkim ludziom, bez względu na to ile mają lat, gdzie mieszkają, albo czym się każdego dnia zajmują. Działamy dla zaspokojenia własnych potrzeb. Za każdym naszym zachowaniem kryje się potrzeba. Gdy wspierając dziecko umiemy je odczytywać i za nimi podążać to zawsze działamy zgodnie z tym co jest naturalne, odpowiednie i jedyne możliwe do przyjęcia.

Oto zestaw proponowanych przeze mnie tabel. Wydrukowane i wklejone w zeszyt formatu A-4, a następnie żywo krążące między specjalistami a rodzicami dziecka, mogą wznieść potencjał wszystkich daleko poza to, co do tej pory było dostępne. Wzajemna troska o rzeczywiste potrzeby osób zaangażowanych ma dla mnie niezwykły sens. I nie mówię, że będzie łatwo, gładko, że wszystko pójdzie jak po sznurku. Ale, że będzie niezwykle prawdziwie. Wyjątkowo i jedyne w swoim rodzaju. I choć wiem, że takie podejście jest w pewnym stopniu nowatorskie. Potrzebuje odwagi, uwagi, czasu, wysiłku, cierpliwości, wyrozumiałości i życzliwości, głęboko w nie wierzę.


kliknij i pobierz PDF:
ZESTAW TABEL GOTOWYCH DO WYDRUKU

karta 1 – PREFERENCJE DZIECKA

karta 2 – LISTA POTRZEB

karta 3 – LISTA PILNYCH do zaopiekowania POTRZEB DZIECKA

karta 4 – SPOSOBY WSPIERANIA DZIECKA

karta 5 – ŚWIĘTOWANIE

karta 6 – TOŻSAMOŚĆ

karta 7 – UCZUCIA / EMOCJE

karta 8 – KOMUNIKOWANIE SIĘ

karta 9 – ZABAWA

karta 10 – PICIE / JEDZENIE

karta 11 – UBIERANIE SIĘ / ROZBIERANIE SIĘ

karta 12 – TOALETA – SIUSIU / KUPKA

karta 13 – MYCIE SIĘ

karta 14 – POSŁUGIWANIE SIĘ PRZEDMIOTAMI

karta 15 – PRZEMIESZCZANIE SIĘ

karta 16 – EKSPRESJA PLASTYCZNA

karta 17 – NAŚLADOWANIE

karta 18 – KONCENTRACJA UWAGI

karta 19 – WYTRWAŁOŚĆ

karta 20 – UCZENIE SIĘ

karta 21 – ROZUMIENIE ŚWIATA

Jeśli chcesz mojego wsparcia KLIKNIJ TUTAJ